• ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۵
  • ۵ راهکار مدیریت بحران برای کسب و کارهای آنلاین

    راهکارهای مدیریت بحران برای کسب و کارهای آنلاین

     

    سال‌ها پیش وقتی در ایران سیل می‌آمد، به دلیل زیرساخت‌های غیراستاندارد شهرها، زندگی مردم کاملا مختل می‌شد و مردم آنقدر منتظر تصمیمات سازمان مدیریت بحران می‌ماندند که سیل از شهر میرفت و بحران خودش حل میشد!

    آن روزها همه سازمان مدیریت بحران را به دلیل بی برنامگی مورد تمسخر و انتقاد قرار میدادند اما جالب است که امروز شاهد این هستیم که باتوجه به اتفاقات سیاسی کشور و قطعی‌های مکرر اینترنت و عدم وجود امنیت اقتصادی برای کسب و کارها، ما هم به عنوان مدیر کسب و کارمان، هیچ برنامه‌ای برای مدیریت بحران نداریم!

     

    امروزه متاسفانه کسب و کارها به ویژه آنلاین شاپ های اینستاگرامی دارای شرایط ناپایداری هستند و هر بار با قطعی‌های اینترنت، فیلترینگ، جنگ، ریسک بسته شدن و قطع دسترسی و … در بحران قرار می‌گیرند.

    و متاسفانه مدیران آنها هیچ تدبیری برای پیشگیری و افزایش ایمنی کسب و کارشان در بحران‌ها نمی‌اندیشند!

    در ادامه راهکارهایی را برای مدیریت بحران کسب و کارهای آنلاین ارائه میدهیم:

    5 راهکار مدیریت بحران برای کسب و کارهای آنلاین

     

    5 راهکار تضمینی مدیریت بحران برای کسب و کارهای آنلاین

    1. تهیه برنامه مدیریت بحران، قبل از فرارسیدن بحران

    معمولا شرایط بحرانی، زمان مناسبی برای تصمیم‌گیری های هوشمندانه نیست و مدیران دچار احساسات و در نتیجه تصمیمات نادرست میشوند که نتایج آن خودش بحران جدیدی برای کسب و کار ایجاد می‌کند!

    بهتر است قبل از فرارسیدن بحران، با درنظر گرفتن تمام شرایط و مشاوره با افراد متخصص، برنامه‌ای تدوین کنید که در زمان بحران به راحتی قابلیت عملیاتی شدن و حفظ بقا کسب و کارتان را داشته باشد.

     

    1. ایجاد باشگاه مشتریان و جمع آوری اطلاعات مخاطبانتان

    یکی از مهمترین اقداماتی که قبل از زمان بحران باید انجام دهید ایجاد یک باشگاه مشتریان و مخاطبان است که با هر ترفندی(تخفیف، مسابقه، هدیه، ارسال رایگان، مشاوره رایگان و …) باید مخاطبان خود را در این باشگاه عضو کنید تا شماره تماس و اطلاعات مهم آنها را بدست آورید و در بحران‌های مختلف بتوانید از روش‌های دیگری مثل ارسال پیامک، آنهارا مجددا بازیابی نمایید.

     

    1. افتتاح فروشگاه خود در یک بستر و پلتفرم داخلی(رایگان)
      منظور ما افتتاح است نه انتقال!
      در چنین منطقه‌ای از خاورمیانه! تصمیم منطقی و عاقلانه این است که یک کانال رایگان‌ در یکی از پلتفرم‌های داخلی(ایتا، روبیکا و …) صرفا افتتاح کنید و محصولات خود را همزمان که در اینستاگرام منتشر می‌کنید، در پلتفرم داخلی هم  قرار دهید.
      و از مشتریان خود بخواهید شما را در آنجا هم دنبال کنند. (نیازی نیست که فعالیت اصلی خود را در اینستاگرام متوقف کنید، فقط یک کانال پشتیبان و جایگزین برای شرایط بحرانی داشته باشید.)

     

    1. یکبار برای همیشه یک بستر ایمن برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

    اگر بستر اصلی بیزینس شما روی پلتفرم ناپایدار اینستاگرام بنا شده است، هر لحظه منتظرفروریختن آن به دلایلی مثل قطعی اینترنت، بسته شدن پیج، تشدید فیلترینگ و … باشید(مخصوصا در ایران)

    ما نمی‌گوییم از امروز پیج خود را که حاصل زحمت و هزینه فراوان است تعطیل کنید؛ اما می‌گوییم که در کنار پیج خود، یک بستر امن برای همیشه داشته باشید.

     

    در حال حاضر امن ترین بستر کسب و کارهای آنلاین در کل دنیا، وبسایت‌ها می‌باشند؛
    زیرا تعیین قوانین، مدیریت و دسترسی کامل آن در اختیار صاحب کسب و کار می‌باشد و مثل اینستاگرام یا هر پلتفرم اجتماعی دیگر(حتی داخلی ها)، قرار نیست قوانینشان را به شما تحمیل کنند و هر زمان که بخواهند شما را وارد بحران کنند.

    جالب است بدانید، وبسایت‌ها حتی در زمان قطع دسترسی اینترنت جهانی، بازهم با اینترنت ملی کار می‌کنند و حتی از بحران‌های حاصل از تصمیمات سیاسی هم در امان خواهید بود.

    و یکی از بزرگترین مزیت‌های وبسایت امکان پشتیبان‌گیری امن از تمامی اطلاعات، سفارشات و مشتریان می‌باشد و در بدترین شرایط ممکن، شما می‌توانید از اطلاعات حیاتی کسب و کارتان را روی یک فلش در جیب شلوارتان محافظت کنید!

     

    لازم به ذکر است که راهکارهای 1 تا 3 معمولا بسیار کم هزینه و حتی رایگان قابل انجام هستند اما راهکار 4 به دلیل ارزش ذاتی و اهمیتی که دارد جزو راهکارهای غیررایگان مدیریت بحران کسب و کارهای آنلاین محسوب می‌شود.

    شما به عنوان یک مدیر مدبر، باید تصمیم بگیرید که چقدر برای پیشرفت کسب و کارتان تا امروز هزینه کرده‌اید و حفظ ایمنی آن در شرایط بحران چقدر برایتان اهمیت دارد؛

     

    پیشنهاد میکنیم:

    اگر تصمیم گرفتید که کسب و کارتان را در بستر وبسایت مدیریت نمایید و برای همیشه خیالتان از بابت بحران‌های پیش رو آسوده باشد، لازم است بدانید که آژانس خلاق مارکتینگ دیجیتالون شرایطی حمایتی برای کسب و کارها درنظر گرفته است.

    شرکت تبلیغاتی دیجیتالون سالهاست که در زمینه خدمات دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو و تبلیغات دیجیتال به کسب و کارها خدمات تخصصی ارائه میدهد و در حال حاضر شرایط حمایتی زیر را درنظر گرفته است:

    • مشاوره رایگان و ارائه راهکارهای مدیریت بحران برای کسب و کارهای آنلاین
    • شرایط ویژه پرداخت اقساطی برای خدمات طراحی سایت و ایمن سازی کسب و کارها

    این شرکت با مجوز رسمی از اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی و تاییدیه بین‌المللی در زمینه خدمات دیجیتال مارکتینگ، و با پشتوانه تجربی کار با بیش از 80 کسب و کار و برند خصوصی و دولتی، بهترین راهکارهای کاربردی را برای حفظ و توسعه کسب و کار شما ارائه خواهد داد.

     

    1. اطلاعرسانی و تداوم فروش در بحران

    حالا که با انجام راهکارهای فوق پیش از بحران، کسب و کار خود را ایمن کردین، در حین بحران بیزینس شما فلج نخواهد شد و همچنان می‌توانید با استفاده از باشگاه مشتریان، کانال زاپاس‌تان که روی پلتفرم بومی افتتاح کردید و اطلاعاتی که از مشتریان خود دارید، به راحتی آنها را بازیابی نمایید و در وبسایت خود به فروش محصولاتتان ادامه دهید.

    نکته: در شرایط بحران بهترین استراتژی فروش به مشتریان قبلی می‌باشد و در این شرایط جذب مشتریان جدید بسیار سخت و هزینه بر خواهد بود.

     

    جمع بندی

    در پس هر بحران، کسب و کارها به دو گروه تقسیم می‌شوند؛

    گروهی که مدیران آنها مدیریت بحران نکرده اند و نابودی کسب و کارشان درس عبرتی خواهد شد برای دیگران

    و گروهی که با پیشگیری‌های قبل از بحران و مدیریت حین بحران، الگویی می‌شوند برای همه

     

    امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات کاربردی و مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم و هرچند تاکید می‌کنیم که حداقل دو مورد از راهکارهای مذکور را برای ایمن سازی کسب و کار خود انجام دهید اما امیدواریم که هیچگاه نیاز به استفاده عملیاتی از آنها نداشته باشید.

     

    بیشتر بخوانید  لوازم یدکی ام وی ام X22 (ایکس 22)

    تبلیغات متنی